Mēs nolēmām to pārbaudīt, balstoties uz savu pieredzi: ieskatījāmies lietotu auto tirgū un pārliecinājāmies, ka “bilde” patiešām ir drūma un bezperspektīva. Vienkāršie pircēji, kas nonākuši tirgū, joprojām naivi uzticas negodīgiem pārdevējiem, bet tie, savukārt, min daudzus iemeslus, cik laba ir viņu piedāvātā automašīna. Rezultātā sanāk, ka vienkāršais iedzīvotājs pērk “kaķi maisā”, un bieži šis “maiss” pārvēršas problēmu virknē. Kāpēc tā notiek? Jo cilvēki vēl joprojām nav iemācījušies būt piesardzīgi, viņi uzticas svešiem vārdiem, ne savām acīm. Rezultātā auto iegāde tiek veikta “akli un uz tausti”.
Lai samazinātu šādu neveiksmīgu pirkumu risku, mēs esam izstrādājuši padomus, kas jums palīdzēs, iegādājoties lietotu auto. Mēs nevaram pilnībā izslēgt “fiasko” iespēju, kaut arī ticam, ka šīs rekomendācijas jums ļoti noderēs.
Ja jums ir zināms auto numurs vēl pirms tikšanās ar pārdevēju, jūs varat ienākt CSDD vietnē un apskatīties informāciju par šo mašīnu kopējā reģistrā. Pievērsiet uzmanību auto ievešanas datumam Latvijā un īpašnieku skaitam. Ja patiesā informācija par auto nesakrīt ar pārdevēja vārdiem, tad visticamāk, viņš jums melo. Izpētiet reģistrā, kā ir mainījies auto stāvoklis dažādos gados. Uz to var norādīt izmaiņas auto nobraukumā, kas ir krasi samazinājies, vai bieži mēģinājumi iziet tehnisko apskati, kas nav vainagojusies panākumiem.
Ja auto numuru sludinājumā nav iespējams saskatīt vai arī tas ir speciāli noslēpts, jūs varat to uzzināt, piezvanot pārdevējam. Atteikšanās sniegt šādas ziņas potenciālajam pircējam liecina par to, ka pārdevējs nav godīgs. Esiet uzmanīgs un atcerieties, ka tie auto, kas vēl nav izgājuši reģistrāciju Latvijā, nebūs iekļauti transportlīdzekļu reģistrā, un CSDD vietnē jums tos neizdosies atrast.
VIN numurs ir unikāls kods jebkuram auto, pēc kura mēs varam uzzināt vissvarīgāko informāciju par mašīnas vēsturi. Ja pārdevējs bez problēmām sniedz jums šo ciparu un burtu kombināciju, visdrīzāk, viņš patiešām neko neslēpj un auto ir pilnīgā kārtībā. Saņemot VIN numuru, jūs varat doties uz kādu no uzziņu vietnēm un uzzināt sīkāku informāciju par iepatikušos auto. Daži šādi portāli ir speciāli izstrādāti, lai pēc VIN numura pārbaudītu konkrētus auto zīmolus. Piemēram, pastāv tīmekļa vietne, kas jums izstāstīs pilnīgi visu par jūs interesējošo BMW pēc automašīnas VIN numura: tās oriģinālo krāsu, sākotnējo komplektāciju, kurā pusē rūpnīca – izgatavotājs ir uzstādījusi stūri automašīnā.
Ja jums būs informācija par automašīnas VIN numuru, tad detalizētu transportlīdzekļa vēsturi jūs varēsiet uzzināt arī pie šī auto ražotāja oficiālā dīlera.
Šobrīd ļoti populāra ir automašīnu atdzīšana no Anglijas un Īrijas. Uz Latviju šīs mašīnas tiek piegādātas par minimālām cenām, bet ir viena nianse – tām visām ir stūre labajā pusē, tāpēc mūsu speciālisti cenšas to “izlabot”. Bet ne vienmēr tas sanāk kvalitatīvi. Tāpēc ar laiku jūs varat saskārties ar problēmu elektropiedziņā, dažreiz braukšana ar šādu automašīnu pat apdraud jūsu un jūsu pasažieru dzīvību.
Lai nepieļautu “labās puses” stūres pirkuma iespēju, pajautājiet par to pašam pārdevējam. Ja viņš no atbildes izvairīsies, palūdziet auto VIN numuru. Ja arī uz šo jautājumu netiks sniegta atbilde, šādam pārdevējam nav vērts uzticēties.
Neapšaubāmi, ja runa iet par lietotas automašīnas iegādi, tad izdevīgāk ir iegādāties no tāda pārdevēja, kas ir rūpējies un saudzējis savu automašīnu, lējis tajā tikai kvalitatīvus izejmateriālus un uzstādījis oriģinālās rezerves daļas. Tāpat, ja ievērosiet, ka pārdevēja vārdi sakrīt ar datiem CSDD vietnē – tā ir laba zīme. Mēģiniet pēc iespējas noskaidrot arī šī cilvēka reputāciju, jo, ja viņš pastāvīgi nodarbojas ar automašīnu pārdošanu, un citi pircēji būs izteikuši pretenzijas par viņu, tad šādus negatīvus faktus internetā varēsiet sameklēt samērā viegli un ātri.
Auto tirdzniecības profesionāļi neiesaka izvēlēties lietotu automašīnu no mašīnu klāsta auto plačos. Tāpat pieredzējuši auto tirgus speciālisti neiesaka vērsties arī pie profesionāļiem auto pārdevējiem. Labākā metode iegādāties lietotu auto ir meklēt parastu automašīnas īpašnieku, kas ir bijis pirmais un vienīgais šīs mašīnas īpašnieks, tāpēc par to zina pilnīgi visu. Šādi pārdevēji parasti nav daudz un tos var atrast, tikai vēršoties pie tuviniekiem vai draugiem.
Ja esat nolēmis nopirkt tikai dažus gadus vecu, lietotu auto, tad obligāts pārbaudes nosacījums ir pierakstu izpēte auto servisa grāmatiņā. Parasti šis noteikums attiecas uz Audi, BMW un Mercedes auto markām. Gadījumos, kad automašīnai nav sava servisa grāmatiņa, ierakstu tajā nav, bet servisa centrā informācija par šo auto nav atjaunota, vislabāk ir atteikties no šī piedāvājuma, jo pastāv liela iespēja, ka jūs “vazā aiz deguna”. Šādi ieraksti var nebūt vairāku iemeslu dēļ: auto nav pienācīgi apkalpots, auto nobraucis daudz vairāk, kā norādīts servisa grāmatiņā un odometrā, mašīna nokļuvusi avārijā, bet tās īpašnieks grib no jums noslēpt šo informāciju.
Pēc auto ekspertu domām, nevajag pirkt mašīnas, kuru pārdevēji nevar pastāstīt pilnu versiju par visu automašīnas vēsturi, pat ja auto cena ir samērā pievilcīga. Visbiežāk mašīnām, kurām jau ir 5 gadi, nebūs informācijas par sākotnējo servisa apkopi. Lai uzzinātu patiesību vai atmaskotu pārdevēju, varat to izjautāt par dažādām tēmām:
Saņemot atbildes uz šādiem jautājumiem, jums būs viegli izdarīt secinājumu par pārdevēja godīgumu un auto stāvokli.
Vislabāk auto apskatīt saulainā dienā. Tad jūs redzēsiet visas auto laku un krāsas pārklājuma nianses. Īpašu vērību pievērsiet virsbūves stāvoklim pie riepām, zem bagāžnieka un pie sliekšņiem – tur auto sāk rūsēt vispirms. Ja mašīnai jau ir vairāk kā 10 gadi, tad pirmās korozijas pazīmes tiek uzskatītas par normālu parādību. Ja auto vēl nav 10 gadi, bet rūsa jau ir parādījusies, tā ir slikta zīme, kas brīdina jūs par to, ka agrākais saimnieks ir slikti rūpējies par savu mašīnu.
Auto salons – tas ir visspilgtākais rādītājs, cik akurāti un saudzīgi pārdevējs ir izturējies pret savu auto. Drupačas, netīrumi, kafijas krūžu nospiedumi – pirmais signāls, ka labāk nevajadzētu iegādāties šo auto, jo aiz ārējās nevērības var slēpties neievēroti bojājumi, kas sasnieguši kritiskos punktus.
Atveriet auto pārsegu. Ja eļļa un dzesēšanas šķīdums nav pietiekamā daudzumā, bet uz dzinēja redzami taukaini traipi – automašīnai ir acīmredzami trūkumi, kas var beigties ar dzinēja remontu. Ja jums šādas problēmas nav vajadzīgas, tad bēdziet no šī pārdevēja un viņa automašīnas pēc iespējas ātrāk.
Protams, nav vērts pirkt automašīnu bez izmēģinājuma brauciena. Nu lūk, jūs jau esat pie stūres, pagriežat aizdedzes atslēgu – sekojiet līdzi tam, kādas lampiņas ir iedegušās uz paneļa, ko katra rāda un vai ir tādas, kas vispār nav ieslēgušās. Tiklīdz uzsākat braukšanu, kontrolējiet visas skaņas un novērtējiet, cik klusi un plūstoši darbojas auto. Tāpat pārbaudiet vadāmo riteni (pagrieziena leņķi), pārnesumkārbu un dzinēju (cik ātri ieskrienas automašīna, vai nav vibrāciju, paātrinājuma laikā).
Ja jūs pirms tam vēl neesat bijis pazīstams ar apskatāmo automašīnas modeli un nevarat to 100% novērtēt, apskatiet tieši tādus pašus modeļus, kas maksā lētāk un dārgāk par izvēlēto auto. Izmēģinot vairākas vienas un tās pašas markas un modeļa automašīnas, jums būs vieglāk orientēties un novērtēt automašīnu, kuru esat nolēmis iegādāties.
Visas auto ekspertu rekomendācijas ir ļoti vienkāršas un viegli izskaidrojamas. Ja tās ievērosiet un būsiet ļoti uzmanīgs, tad būtiski samazināsies risks nokļūt nepatīkamā situācijā un maksāt par remontu tikko kā iegādātai automašīnai.