Kam ir jāpievērš uzmanība, izvēloties pirmo auto

Pieteikuma forma

EUR
Kalkulatoram ir informatīvs raksturs

Protams, šo notikumu nav iespējams aizmirst, bet tam tūlīt seko nākamais posms – pirmās mašīnas izvēle un iegāde. Bet kā iegādāties auto un kādu izvēlēties, lai vēlāk jūs varētu gūt tikai pozitīvu auto vadīšanas pieredzi?


Japāņi, vācieši, korejieši…


Saprotams, katram mums ir savs “sapņu auto”. Kādam tas ir rozā kabriolets ar mīkstiem sēdekļiem, kāds cits sapņo par mūsdienīgu un jaudīgu sporta kāru, bet kādam citam kvēlākais sapnis – tas ir brauciens uz jūru ar iespaidīgu bezceļnieku, kas spēj pieveikt jebkādus smilšu kalnus. Paskatoties uz visiem šiem sapņiem daudz reālāk, vadītājam – iesācējam tie vēl uz vairākiem gadiem būs jānoliek “plauktiņā” pie visiem pārējiem sapņiem.


Tiklīdz saņemsiet autovadītāja tiesības, sāciet meklēt tādu auto, ar kuru varēsiet viegli, bez problēmām iegūt savu pirmo autovadītāja pieredzi. Tiklīdz nobrauksiet pieredzei pietiekamu kilometrāžu (pēc 1-2 gadiem), “iesācējam” ērto auto varēsiet nomainīt tieši pret tādu mašīnu, par kuru jūs jau tik sen esat sapņojis.


Pēc kādiem kritērijiem ir jāvadās, izvēloties savu pirmo auto:

 

  1. Drošība.
  2. Praktiskums.
  3. Kvalitāte.


Daudzi autovadītāji dziļi maldas, domājot, ka visas mašīnas var iedalīt “labajās un sliktajās”, ņemot vērā tikai uz tās ražotājvalsti. Tā, pēc viņu domām, “vācieši” vienmēr ir neatkārtojami un uzticami, bet “korejiešiem” nekad nevar pienācīgi uzticēties. Tomēr tas ir tikai viens no autovadītāju maldiem. Patiesībā pat viens un tas pats mašīnas modelis var būt kā veiksmīgs, tā arī nē. Tas viss var būt atkarīgs tikai no automašīnas izlaiduma gada.


Šobrīd internetā var atrast ļoti daudzus forumus, kuros arī vienkārši auto īpašnieki un eksperti dalās personīgajā viedoklī par to vai citu auto modeli. Var atrast arī pieredzējušu autovadītāju viedokļus, kas pirmajai pieredzei silti iesaka iegādāties noteiktas markas un modeļu mašīnas. Auto žurnāli, portāli, kuros var atrast atsauksmes – tas viss noteikti noderēs kā pirmā palīdzība, izvēloties optimālo auto Nr.1.


Izmēram nav nozīme


Pat, ja esat iestājies vienā no labākajām Latvijas autoskolām, tas nepalīdzēs jums kļūt par profesionālu autovadītāju uzreiz pēc dažiem mēnešiem. Tiklīdz iziesiet no auto skolas ar autovadītāja apliecību un apsēdīsieties pie savas mašīnas stūres, esiet gatavi pārsteigumiem uz ceļiem, ar kuriem agrāk nebūsiet saskāries. Buktes un skrāpējumi – tas ir tas, no kā jums 100% neizdosies izvairīties, un lai nebūtu žēl sava “zirga” sabojātā ārējā izskata, vislabāk iegādāties nedārgu lietotu auto.


Izmēri – tas ir tas, kam, otrkārt, ir jāpievērš uzmanība. Pirmkārt, ar šādu auto jūs nevarēsiet ekonomēt uz degvielas rēķina, otrkārt, gabarīta mašīna nav pārāk ērta braucieniem pa pilsētu (īpaši sarežģīti ir parkoties šaurās ieliņās, veikt dažādus manevrus). Ja izvēlēsities nelielu auto, drīz vien varēsiet izjust tā izdevīgumu: degvielas, nodokļu, apdrošināšanas un remonta izdevumu ziņā. Piemēram, ceļa nodoklis, kas ir jāmaksā reizi gadā, nelielai mazlitrāžas mašīnai jums izmaksās tikai dažus desmitus eiro. Tā pats nodoklis bezceļniekam katru gadu jums izmaksās vairākus simtus eiro. Tas pats attiecas uz auto riepu nomaiņu.


Drošība: par pašu galveno


Autovadītāju vidū klīst leģenda par to, ka jebkura auto vadīšanas pieredze iziet trīs kritiskos posmus pēc 3x3 shēmas. Ko tas nozīmē? Saskaņā ar šo teoriju ikviens no “”jaunajiem” vadītājiem nereti nokļūst avārijā trešajā braukšanas dienā, jo meistarības vēl nav, bet modrības vairs nav. Trešajā mēnesī jums izstrādājas maldīga sajūta, ka jūs jau visu protat. Un arī trešajā auto vadīšanas gadā pastāv liela iespēja kļūt par CSN dalībnieku, jo var nostrādāt kāda no augstākminētajām situācijām. Protams, tas ir joks, bet kurā jokā gan nav daļa taisnības?


Jo patiešām, pirmajā gadā katram vadītājam ir jāuzvedas ārkārtīgi uzmanīgi pie stūres, jo meistarības vēl nepietiek pat vidējam auto vadīšanas līmenim. Tieši tas ir jāņem vērā, izvēloties savu pirmo auto.


No ekonomijas viedokļa neliels mazlitrāžas auto – tā ir labākā izvēle. Ja aplūko šādas mašīnas ar ceļu satiksmes drošības institūta “acīm”, aina kļūst pretēja. Izmēģinājumi, kurus veic paši izgatavotāji un auto eksperti, liecina, ka tieši šādi auto ir visbīstamākais pārvietošanās līdzeklis uz ceļa, tomēr ir arī izņēmumi.


Lai salīdzinātu vienu modeli ar otru, ņemot vērā to izturību, vēl pirms auto iegādes ejiet uz ceļu drošības institūta lapu un iepazīstieties ar triecienizturības testu rezultātiem. Tieši tā jums būs vieglāk saprast, kādā auto jūs patiešām jutīsities droši.


Pirms nopirkt, pārliecinieties pats


Iegādājoties savā dzīvē pirmo auto, jūs vienmēr riskējat nopirkt mašīnu, kas ārēji izskatās ekskluzīva, bet patiesībā ir “konservu kārba”. Tieši tā bieži rīkojas negodprātīgi pārdevēji, kas tikai ar pievilcīgu ārējo izskatu mēģina pārdot auto par gandrīz jauna cenu. Tāpēc jums vienmēr ir jābūt piesardzīgam, ja mašīna ir “spīdošā” stāvoklī, jo vizuālā apskate negarantē, ka mašīnas iekšējā iekārta strādās tikpat lieliski.


Lai izslēgtu iespēju nokļūt tieši šādā situācijā, mēģiniet iegādāties automašīnu tikai tirdzniecības vietās ar labu reputāciju. Bet, ja jūs patiešām esat saticis tieši savu sapņu auto, tad pirms to iegādāties, tas ir rūpīgi jāpārbauda. Viens no šādiem pārbaudes posmiem ir vēršanās bezmaksas CSDD servisā, kas varēs jums sniegt patiesu informāciju par konkrētā auto reālo nobraukumu. Automašīnu pārdevēji nereti izmaina odometra rādītājus, ar to viņi grib pierādīt potenciālajam pircējam, ka auto tikpat kā nav lietots, un tā stāvoklis ir “jauns”. Bet vai tas patiešām tā ir, to var saprasti tikai, veicot speciālu pārbaudi CSDD.


Vēl vienu datu bāzi iespējams atrast AutoDNA. Tajā nākamais auto īpašnieks pēc VIN koda var uzzināt, vai mašīna tikusi aizdzīta vai iekļuvusi avārijā. Šāda informācija maksā pavisam maz, salīdzinājumā ar to, kādu labumu tā var sniegt. Jo bez šādas pārbaudes jūs varat iegādāties auto, kas iekļuvis pamatīgā ceļu satiksmes negadījumā. Kaut arī ārējais izskats to var slēpt, tomēr, nobraucot tikai dažus kilometrus, jūs jau sajutīsiet, ka mašīna nestrādā tā, kā pienākas. Vēlāk nāksies veikt pamatīgu remontu, kas, iespējams, jums būs grūti izdarāms.


Ja esat izgājis abas augstākminētās pārbaudes, bet nekādas novirzes datos neesat atradis, nodrošinieties vēl vienu reizi – pasūtiet auto apskati pie profesionāla auto meistara. Ja iziesiet arī šo testu, jūs var apsveikt ar izdevīgu pirkumu: jums patiešām ir palaimējies atrast savu pirmo auto ideālā stāvoklī.


Pirmā auto cena


Protams, jūs varat izvēlēties arī auto par 500 vai par 1000 eiro, bet neviens jums nevarēs garantēt, ka jums katru mēnesi nevajadzēs ieguldīt auto remontā tik pat lielu naudas summu. Tāpēc labāk orientēties uz vidējo auto cenu, kas ir aptuveni 5-6 tūkstoši eiro. Ja izvēlēsities nopirkt uzreiz jaunu auto, nāksies ieguldīt 10-13 tūkstošus eiro, turklāt ņemiet vērā, ka par šādu cenu jūs nopirksiet nedārgu automašīnu bāzes komplektācijā.


Kā jaunus, tā lietotus auto var iegādāties Swedbank līzingā ar izdevīgiem nosacījumiem. Šajās programmās būs pieejams arī operatīvais un finanšu līzings (ilgtermiņa auto īre ar izpirkuma tiesībām līguma darbības termiņa beigās). Runājot par automašīnu, kas nav vecāka par 5 gadiem, Swedbank piedāvā tās iegādāties tikai, izmantojot finanšu līzingu.


Lietotu auto par cenu līdz 6000 eiro daudz vienkāršāk būs iegādāties nevis līzingā, bet kredītā, jo jums nebūs jāveic pirmā iemaksa, un auto uzreiz tiks reģistrēts uz jūsu vārda.

Kredītu kalkulators

EUR
Kalkulatoram ir informatīvs raksturs

Uzzini savu kredītreitingu

Patēriņa kredīts PNB Bankā

Patēriņa kredītu PNB Bankā Latvijā var dēvēt gan par “elastīgu”, gan izdevīgu vienlaicīgi

Kas ir jāzina, iegādājoties auto

Pieprasījums pēc lietotiem auto Latvijā sasniedz savus maksimālos rādītājus. Daudzi automīļi sāk piemeklēt sev daudz uzticamāku automašīnu

Auto līzings vai auto kredīts

Meklējot izdevīgu auto iegādes piegādājumu, nākamie īpašnieki saskaras ar sarežģītu dilemmu par tēmu “Kas ir izdevīgāk: auto līzings vai auto kredīts?”

Kā nopirkt auto Latvijā

Ikviens no mums kaut reizi dzīvē ir dzirdējis kādu biedējošu stāstu par lietota auto iegādes tēmu