Pateicoties tām, mēs izvēlamies to finansēšanas veidu, kas mums ir ideāli piemērots. No lietotāja skata punkta kredītam un līzingam ir viens un tas pats gala mērķis (auto iegāde), bet pēc parametriem tie ir kardināli pretēji. Mēs nolēmām uz visiem laikiem izbeigt nebeidzamos strīdus par tēmu “Kas tad ir izdevīgāks?”, organizējot īstu līzinga un kredīta cīņu.
Kredīts. Noformējot pilnvērtīgu auto kredītu, vienmēr būs nepieciešama pirmā iemaksa - aptuveni 10-20% no auto cenas. Ja auto iegādei netiks noformēts auto kredīts, bet parasts patēriņa aizdevums, tad pirmo iemaksu nevajadzēs maksāt. Vēl viens kredīta noformēšanas variants – kredītlīnija, bet šeit pastāv liela iespēja, ka klienta parādsaistības kļūs lielākas. Nepieciešamības gadījumā jums būs nereāli noformēt vēl vienu kredītu, tikai kredītu apvienošanu.
Kas attiecas uz pirmo iemaksu, līzings ir daudz vienkāršāks – šis nosacījums tikpat kā nav aktuāls, pateicoties akcijām, kuras līzinga kompānijas mēdz regulāri organizēt. Pat ja līzings jums pieprasīs pirmo iemaksu, tā būs 5-30% robežās. Noformējot līzingu, nav nepieciešama arī ķīla, tāpēc līzings izskatās daudz “vienkāršāks” un saprotamāks.
Un tā: auto līzings savu pirmo balli nopelna, pateicoties daudz vieglākai noformēšanai un nelielai pirmajai iemaksai (ja tāda būs nepieciešama). Kredīta lielie maksājumi, prasība pēc ķīlas un prasība, lai aizņēmējam nebūtu citu kredītsaistību, tā visa dēļ kredīts šķiet gandrīz nesasniedzams piedāvājums vai darījums, kuram jums nāksies tērēt ne vienu vien dienu.
Kredīts diez vai ļaus samazināt automašīnas cenu par 5-10% vai pazemināt kredīta likmi. Nereti ir gadījumi, kad kredītu kompānija (ievērojot noteiktos nosacījumus), samazina procentu likmi, tādā veidā samazinot iegādes izdevumus. Tas notiek, noformējot papildus apdrošināšanas, piedāvājot labu likvīdu ķīlu vai uzticamu galvotāju. Izņēmums var būt tikai lieli auto plači, kas iepērk automašīnas lielās partijās. Nereti finanšu kompānijas organizē akcijas klientu piesaistīšanai, solot atlaidi tieši auto cenai, bet realitātē ieraudzīt izdevīgumu ir samērā grūti: ieekonomētā naudas summa var pārvērsties papildus izdevumos kredīta noformēšanai.
Līzingu ar labu atlaidi jau sākotnēji reklamē ražotājs savos oficiālajos resursos. Līzinga kompānijas tikai pieturas pie piedāvātajiem nosacījumiem un turpina piedāvāt atlaides. Nereti līzings izrādās vēl lētāks: ja auto līzinga kompānija ir iepirkusi vairākus tūkstošus lielu automašīnu partiju. Šajā gadījumā kompānija noteikti ir saņēmusi labu atlaidi no paša ražotāja. Pēc tam līzinga devējs domā: “Kāpēc gan ar šo atlaidi nepadalīties ar saviem klientiem?”. Un vienlaicīgi: 1. – iekarot pircēju uzticību; 2.- saņemt palielinātu peļņu, noformējot līzingā daudzas automašīnas.
Kopsavilkums: visaugstākā balle tiek līzingam! Pastāvīgas atlaides dažādiem auto zīmoliem tiešām var redzēt tikai līzingā. Kredītiem tikai retu reizi parādās akcijas automašīnas cenai: tikai tajā gadījumā, ja pārdevējs ir liels konkrēta zīmola dīleris.
Kredītam vienmēr ir nepieciešama ķīla. Ja tā ir mērķa kreditēšana, tad ķīla būs iegādājamā automašīna. Noformējot patēriņa kredītu, par nodrošinājumu var būt jebkurš nekustamais īpašums, bet tā tirgus cenai ir jābūt daudz augstākai par automašīnas cenu. Gadījumos, kad aizņēmēji vairs nespēj tikt galā ar saistību atmaksu, ķīlas īpašums tiek realizēts un nosedz ne tikai kredīta cenu, bet arī visus papildus izdevumus.
Ar līzingu atkal jau viss ir daudz vienkāršāk – ķīla ir iegādājamā automašīna. Citu nodrošinājumu līzings neprasa.
Kopsavilkums: vēl viena balle taisnīgi tiek līzingam. Kaut arī salīdzinājumā ar līzingu auto kredīts ir līdzvērtīgs, ne visiem pircējiem ir iespēja noformēt mērķa aizdevumu. Ne visiem gribas piedāvāt ķīlā savu esošo īpašumu. Līzings šai ziņā ir vienkāršāks un izdevīgāks.
Auto kredīts ir “pārbagāts” ar dažādiem izdevumiem, kuros ietilpst arī apdrošināšana. Ja esat nolēmis paņemt nelielu patēriņa kredītu, lai veiktu pirmo iemaksu, jūs automātiski noslogojat savu finansiālo stāvokli. Sanāk, ka pati kredīta noformēšanas procedūra pārvēršas par nebeidzamu visu nepieciešamo maksājumu apmaksu (neaizmirstam maksu par uzlikšanu uzskaitē, jaunos numurus u.t.t.).
Līzings dod iespēju uzreiz nenoformēt automašīnu uz sava vārda, un ja kaut kādi izdevumi arī ir ieplānoti, piemēram, apdrošināšana, tie uzreiz tiks iekļauti līzinga kopējā cenā un tiks atmaksāti ikmēneša maksājumos, neapgrūtinot klienta budžetu.
Kopsavilkums: kārtējā balle līzinga labā. Realitātē daudzi klienti atskatās no auto kredīta tikai tāpēc, ka nav spējīgi apmaksāt visus daudzos papildus izdevumus, kaut arī līzingā tādu nav mazums. Bet pakāpeniskai apmaksai daudziem ir būtiska nozīme.
5. Nodokļi
Auto kredīti uzņēmumiem palielina to bilances vērtību, kas noved pie liekiem izdevumiem, maksājot nodevas un nodokļus. No otras puses, katrs nākamais kredīts apgrūtina turpmāko finansēšanu: uzņēmumam ar pārāk lielu kredītu slogu būs samērā grūti paņemt nākamo kredītu.
Līzings uzņēmumiem bieži ir kā glābiņš, jo visas nodokļu saistības uzņemas līzinga kompānija, klientam atliek tikai maksāt šai kompānijai par transporta izmantošanu un citus izdevumus. Arī noformējot nākamo kredītu, līzings neietekmēs uzņēmuma kredītu slodzi, jo, pat ja līzingā būs noformētas vairākas automašīnas, var cerēt uz ātru un garantētu finansējumu.
Kopsavilkums: augstākā balle joprojām ir līzingam. Biznesā līzings bieži kļūst par labāko variantu, kā jauniem uzņēmumiem izveidot savu autoparku. Uzņēmumiem ir samērā izdevīgi izmantot tieši līzingu, jo šim pakalpojumam ir daudzas noderīgas papildus funkcijas.
6. Laiks
Ja esat nolēmis paņemt mērķa kredītu un nopirkt jaunu automašīnu, tad finansēšana nebūs lēta. Un uz šādu soli ir jābūt gatavam ne tikai jums, bet arī bankai. Tāpēc tā rūpīgi pārbaudīs jūs un jūsu kredītvēsturi. Nereti tam ir nepieciešamas 1-2 nedēļas.
Populāri baneri un citi reklāmas lozungi apgalvo, ka līzinga darījums var notikt tai pašā dienā, kad esat vērsies līzinga kompānijā. Un tā kā līzingā transportlīdzeklis nepāriet klienta īpašumā, tad nav nepieciešams iesniegt daudzus dokumentus.
Kopsavilkums: punktu kopskaits strauji nosveras līzinga labā…
7. Īpašumtiesības
Noformējot aizdevumu, par transportlīdzekļa īpašnieku uzreiz kļūst aizņēmējs (neatkarīgi no tā, cik ilgi vai grūti noritējusi noformēšana). Klients saņem ne tikai automašīnu, bet arī ievērojamas finansiālās saistības. Protams, tam visam ir viens trekns pluss: klients maksā jau par savu automašīnu un daudzus pat neuztrauc tas, ka gada pārmaksa ir no 10% līdz 30%.
Līzings klientam nedod šādas tiesības. Automašīna tiek uzskatīta par līzinga kompānijas īpašumu un tā tas būs tik ilgi, kamēr lietotājs neatmaksās visu transportlīdzekļa vērtību. Līzinga ikmēneša maksājumi ir daudz mazāki kā kredīta maksājumi, bet tie sedz tikai amortizācijas izdevumus un nereti papildus pakalpojumus.
Kopsavilkums: šajā “raundā” kredīts ir nolicis līzingu tieši uz lāpstiņām! Rezultāts kļūst interesantāks.
8. Papildpakalpojumi
Auto kredīts nodrošina finansējumu un apdrošināšanas polises iegādi.
Līzings piedāvā virkni papildpakalpojumu. Daudzām līzinga kompānijām papildus opciju klāsts sniedzas pat vairākos desmitos: palīdzība uz ceļa, riepu montāža, apdrošināšana, autostāvvietas, degvielas kartes, maiņas auto. Ja līzings izvēlēts formātā “operatīvais”, tas ir, bez auto izpirkšanas pilnā apmērā – līzinga līguma beigās līzinga cena tiks būtiski samazināta (aptuveni 2 reizes). Izņēmums var būt tikai gadījumi, kad operatīvajam līzingam tikuši piesaistīti papildpakalpojumi.
Uzņēmumiem līzings ar papildpakalpojumiem var aizvietot visu autotransporta nodaļas darbu: līzings nodrošina uzņēmumu ne tikai ar automašīnām, bet arī piedāvā vislabāko autoparka administrēšanas sistēmu.
Kopsavilkums: šajā raundā līzings izrādījies daudz veiklāks par kredītu un piedāvā lietotājiem kompleksu apkalpošanu. Līzings vēl vienu reizi pierādījis, ka, noformējot līzingu, var ne tikai pārtraukt uztraukties par auto iegādi, bet arī aizmirst par problēmām, kas saistītas ar visa autoparka apkalpošanu un administrēšanu.
Bankas izsniegtais auto kredīts tā neatmaksāšanas gadījumā var beigties ar automašīnas atsavināšanu. Dažkārt jau pašā aizdevuma līgumā sākotnēji ir paredzēti pasākumi efektīvai aizdevuma atmaksai.
Pamatojoties uz noslēgto līgumu, līzingam ir lielākas tiesības atsavināt automašīnu. Līzingā darījuma objekts jau sākotnēji pieder līzinga kompānijai, un pēc atgriešanas patiesajam īpašniekam to var turpināt izmantot peļņas gūšanai.
Kopsavilkums: visbeidzot kredīts nopelna sev pelnīto balli, bet diemžēl tā ir tikai otrā balle šajā cīņā!
Diemžēl kredīts, kuru mēs tā esam pieraduši izmantot, nav attaisnojis cerības un ir uzvarējis tikai 2 raundos:
• Īpašumtiesības.
• Finanšu saistību neizpilde – automašīnas atgriešana kreditoram.
Līzings ir uzvarējis uzreiz 7 nominācijās:
• Pirmā iemaksa.
• Atlaides automašīnām.
• Ķīla vai darījuma nodrošinājums.
• Papildus izmaksas.
• Nodokļi.
• Laiks.
• Papildpakalpojumi.
Gala rezultāts: 2:7 līzinga labā!
Pēc vispārējiem parametriem līzings ir izrādījies izdevīgāks, ērtāks un efektīvāks, bet nedrīkst aizmirst par apstākļiem, kas tiek dēvēti par “izņēmumiem”. Ja jums vai jūsu uzņēmumam ir lieliska kredītvēsture un jums ir augsti likvīds īpašums, tad kāpēc gan neiegādāties uzreiz savu tehniku?
Lai atrastu pareizo risinājumu, izvērtējiet katru punktu, pielāgojot to savam gadījumam – atbilde būs acīmredzama!